Inga widgetar hittades i sidofältet!

Lämnade Pula vid tiotiden och hade siktet inställt på Gardasjön och Rivo del Garda på norra änden av sjön. Tänkte att vi skulle vara framme någon gång under eftermiddagen.

I Kroatien flöt det på bra. Det är motorväg från Pula nästan fram till gränsen. Gränsövergången vid Istrien är dock inget som vare sig Slovenien eller Kroatien lagt mycket krut på. Det är lika liten väg som mellan Karlskoga och Nora typ. Dessutom när vägen väl är nere i Sloveniens hamnstad Koper, så är det trafikljus som gör att trafiken stoppas upp. Vi fick stå i kö i säkert trettio minuter på en sträcka på ungefär 4 kilometer.

Kom i alla fall ut på motorvägen och åkte in i Italien. Då var det ett vägarbete där som gjorde att vi fick åka liten väg en bit. Det tog också tid.

I den här delen av Italien finns inte heller rastplatser. Skrev om det för en vecka sedan typ. Det är nog så att det de kallar rastplatser är matställen, likt våra vägkrogar hemma. Vi hade lite mat med oss att äta, men i över 35 graders hetta har man ingen vidare lust att stå ute och laga till mat mitt i solen. Skugga hittade vi inte heller.

Till slut svängde vi av motorvägen och gick in i en affär och köpte varsin sallad och ett paket skivad kalkon. Det åt vi i bilen med ac’n på.

Svängde av motorvägen väster om Sirmione söder om Gardasjön. Då var klockan över 4. Efter att ha stått i mer kö på grund av en olycka, så stannade vi på en parkering och tryckte i oss lite kakor. Kollade hotell i närheten och jag hittade ett en bit norr om oss.

Bokade via Booking under tiden vi åkte genom gränderna i sydvästra Garda. Jag missade tyvärr mycket av omgivningen när jag satt och försökte få igenom transaktioner, men det såg himla fint ut.

Stannade utanför hotellet kvart över fem. Ett fint hotell som ligger i hamnen i Toscolano-Moderno. I trädgården finns en pool och på gångavstånd strand. Vi lastade in resväskorna på rummen och tog en promenad för att leta badställe. Hittade det och vände tillbaka för att hämta badkläder.

Köpte Gelato utanför hotellet innan vi gick iväg för att bada. En bit av stranden var sandstrand. Den kostade att gå in på, så vi gick vidare till en strand med grus. Vattnet var inte kallt alls. Däremot var det rätt grumligt. Ska vara det här i söder. I norr, där vattnet kommer från bergen, ska det vara klarare.

Efter bad och sedan bad i poolen och dusch på det gick vi för att äta mat. Lina ville ha Carbonara, så vi gick till en restaurang som hade det. La Bussola heter den och är en av fyra restauranger vi hittat här i närheten.

Personalen pratade på på Italienska, trots att vi sa English. Det verkar inte som att de kan så bra engelska här. Kvinnan som tog upp beställningen kunde det bättre. Micke och jag beställde varsin biff och barnen pasta.

Fick in biffen och den täckte hela tallriken. Har nog aldrig sett en så stor biff förut. Jag orkade inte ens hälften.

När vi ätit upp tog vi en promenad i gränderna. Långa, smala, slingrande gränder. Har nog aldrig sett något liknande. Så himla härligt ställe.

Nu väntar vi på att frukosten ska öppna klockan 8. Sen ska vi rulla vidare norrut. Förhoppningsvis kommer vi fram till Füssen innan det är kväll. Har lite vi ska se efter vägen.