Inga widgetar hittades i sidofältet!

Vaknade i ett riktigt råttbo idag, men igår hade vi en otroligt fin dag. Började dagen med frukosten och packade bilen innan vi styrde söderut mot Zell am Ziller. Där skulle vi svänga österut mot Krimml och Zell am Zee.

Såg vid Zell am Ziller att det kom ner bussar från berget via serpentiner och det var tydligen där vi skulle upp. Var massor av serpentiner på vägen och vi kom över ett bergspass som heter Gerlospass. Det var en riktigt fin väg och passet var inte så högt. 1782 m.ö.h tror jag högsta punkten var. Själva orten såg jättefin ut. Massor av skidliftar och hotell.

Efter Gerlospasset kom vi fram till en av sevärdigheterna för dagen, Krimmler wasserfälle. Det är Europas högsta vattenfall. Riktigt fint och mäktigt. Vi gick fram till det nedersta av flera på varandra följande fall. Bara det var nog lika högt som Njupeskär. Vi såg bara en liten bit av det.

Någon gång får vi åka tillbaka och gå upp längre längs fallet. Tror det stod att det tog över en timma att gå ända upp.

Lämnade Krimml och körde vidare mot Zell am See. Körde en sväng genom staden och vände söderut mot Lienz. Nu skulle vi passera dagens andra sevärdighet och andra bergspass, Grossglockner.

Resan upp mot Grossglockner var så himla fin. Samtidigt var den lite läskig för det blev riktigt brant på sidorna. Stannade flera gånger för att fota och filma. Nästan högst upp, på en av de högsta punkterna, stannade vi för att fika. Utsikten var verkligen magisk där vi satt.

Det var massor av höga toppar runt oss. Berget Grossglockner, som låg i närhet men vi nog inte såg, är Österrikes högsta berg. Passets högsta punkt är 2576 m.ö.h. Så några hundra meter högre än Sveriges högsta berg.

Det roligaste på överfarten var nog att vi mötte ett gäng traktorer. Det var nog en grej som ett gäng gjorde, att köra traktor över bergspass. Det var gamla traktorer utan hytt och så hade de flaggor bakpå.

Resan ner var nästan lika fin som resan upp. Man kan nog med fördel köra syd till nord för att få ut mest av vyerna.

Väl nere i dalen igen var det dags att leta boende. Hittade ett billigt hotell i Sillian som jag bokade. Läste recensionerna sen och jag borde kanske bokat något annat. Priserna är dock rätt höga här.

Rummen var i alla fall hela och rena. Vårt fönster låg ut mot genomfarten, så har dånat förbi en del lastbilar inatt. Är ju dock van vid supertunna husvagnsväggar, så det störde inte så mycket.

Åt lunch på en Italiensk pizzeria igår kväll med ruskigt goda pizzor och trevlig personal. Den får toppbetyg. Vi är i Österrike, men det var en Italiensk familj som ägde restaurangen. Gränsen till Italien går bara några kilometer härifrån.

Nu har vi ätit en väldigt medioker frukost och ska dra vidare mot målet för vår resa, Kroatien. Bilder kommer jag uppdatera med när jag får Wi-Fi.