Inga widgetar hittades i sidofältet!

Det blev tidig avfärd hemifrån igår. Ville komma så långt som möjligt första dagen. Tog bara en kopp kaffe innan vi åkte och rullade hemifrån tio minuter över sex.

Tänkte köra några timmar innan frukost och tog sikte på en rastplats utanför Skövde. I Mariestad omleddes trafiken via en mindre väg söderut, så resan blev via Tidan. Där har jag nog aldrig varit och trodde bara det fanns ett vattendrag som hette så. Det fanns tydligen en ort också, som var jättefin.

Kom ändå fram till Skövde och fortsatte söderut på riksväg 26. Stannade vid rastplatsen söder om stan och åt frukost. Det är nog den rastplats i Sverige med de vidrigaste toaletterna. Omröstning på det skulle kanske vara kul.

Fortsatte efter frukost och valde vägen via Jönköping för att snabbt komma ut på motorväg. Var lite vägarbete vid Ljungby, men inget som tog någon längre tid att ta sig förbi.

Nästa stopp blev ett fikastopp på en rastplats vid Lagan som heter Sjöboda. Där har vi stannat många gånger. När vi gick ur bilen luktade det regn. Så gott!

Sällskapet som rastade bredvid undrade om Micke kunde ta en bild på dem där de satt och fikade. De, en man, en kvinna och en tonårspojke, var påväg till Normandie. Var nog far- eller morföräldrar till pojken.

De tipsade om ett gesthaus de bott på några gånger vid Soltau söder om Hamburg. Det ska vi komma ihåg för det kan vara bra att ha koll på bra ställen. Hette något med Eden.

Jag bokade kombibiljett till Öresundsbron och färja mellan Rödby och Tyskland. Valde avgångstid 15:15 från Rödby, men den är flexibel hela dagen.

Jag tog över körningen en stund. Kan ju vara bra att dela lite på det. Runt Markaryd och Örkelljunga kom de första regndropparna. Det var inte så mycket så jag slog aldrig på torkarna.

Vi bytte chaufför igen innan Malmö och kl 13 lämnade vi Sverige bakom oss. Hade tänkt att vi skulle äta lunch i Danmark, så det blev bra.

Lunch åt vi på en rastplats utanför Tappernöje i Danmark. Hade packat med kallskuret, potatissallad och pastasallad. Riktigt gott och smidigt i värmen.

Körde vidare mot båten och såg att vi skulle vara framme ett par minuter innan avgång. Vi kom så bra i tid att vi knappt han stanna i kön, utan fick rulla på färjan.

På båten sprang vi genast på sällskapet som skulle till Normandie. Så lustigt. Hur lyckas man hamna på samma båt? (De går två gånger i timmen).

Tankade för första gången den här resan i Heiligenhafen. Började leta boende och fastnade för ett söder om Soltau. I byn Dorfmark och hotell Hotel Zum Böhmegrund. Bokade via booking, vilket var jättesmidigt.

Vi letade oss fram till hotellet, men hittade ingen riktig reception. Fanns ett nyckelskåp på utsidan, men den kod jag fått i bokningen fungerade inte. Fick helt enkelt ringa. Gick sådär med ovana att tala engelska med folk. Måste bli bättre på det! Vi fick gå till restaurangen bredvid och få hjälp. Fick nycklar och blev visade till helt fantastiska rum.

Jag hade bokat ett fyrbäddsrum med badrum. Det visade sig vara två rum, med ett gemensamt badrum. Så barnen sover i ett rum och vi i ett.

Packade in väskor från bilen och gick till restaurangen bredvid för kvällsmat. Beställde pizza och pasta. Smakade jättegott. Kom på att vi inte hade några kontanter uttagna, men som tur var tog de kort. Har varit med om förut i Tyskland att de inte tar kort.

Två pastarätter, två pizzor, 3 läsk och en stor öl för runt 500 svenska kronor. Riktigt bra pris måste jag säga.

Blev en sen kvällspromenad för att leta reda på en bankomat innan läggdags.

Blev en lång dag i bilen igår. Kom fram runt 19 och åkte dryga 90 mil. Idag får vi se hur långt det blir. Ska väcka barnen nu, så vi är iväg runt 9.

av Admin

Ett svar på ”Etapp 1: Linnebäck – Dorfmark”