Inga widgetar hittades i sidofältet!

Vi fortsätter så smått på temat att komma ut på söndagarna. Den här helgen fick Lina bestämma själv om hon ville med eller inte. Att jag gjorde Pinnbröddeg lockade och hon följde med frivilligt. Dessutom fick vi med Mickes föräldrar. Svärfar har arbetat hela sitt liv i skogen, så jag kan tänka mig att det finns en given förkärlek där till den samme.

Vi bestämde oss för att åka till Lokadalen och ett vindskydd som ligger vid Trösälven. Vi var där i augusti 2013 och cyklade. Då var vägen, en gammal länsväg, nästintill igenväxt med sly. Vi tog oss inte så långt den gången, utan vände tillbaka till ett vindskydd vi hade sett i början av vägen. Letade fram lite bilder från den gången, för något blogginlägg om det gjorde jag tydligen inte då.

DSC_0589DSC_0590DSC_0591DSC_0592

Inser att barnen har växt en hel del sedan då.

Micke hittade information på Länsstyrelsens sida om att Lokadalen numer är naturreservat. Det bildades redan 2005 men utökades 2015. När vi kom dit i söndags såg det helt annorlunda ut än det gjort 2013. Nu var det röjt längs den gamla länsvägen och en led var byggd. Leden ansluter till lederna vid Murstensdalen några kilometer österut. Där var vi och vandrade 6:e juni för några år sedan.

DSCN4710DSCN4709DSCN4712DSCN4713DSCN4708DSCN4707

Som synes på bilderna håller de som bäst med att iordningställa lederna. Det är lite trampat, men det syns ingen tydlig stig.

Söderut går leden på vägen. Jag gick en bit för att försöka få så bra bild som möjligt på vindskyddet. Som synd var hade solen gått bakom trädtopparna västerut. Brasan värmde ändå rätt skönt.

Vi kunde ta bilarna ända fram till ett vindskydd som ligger 300 m från parkeringen. Trodde det skulle vara längre, för vi cyklade en bit förra gången.

DSCN4717DSCN4718DSCN4722DSCN4723DSCN4725DSCN4726DSCN4705

Barnen täljde och bakade pinnbröd. Jag njöt över att vara ute i naturen och elda brasa. Nöjd att jag hittat en vandringsled till som inte ligger alltför avlägset. Det är dags att beta av några snart. Dock börjar älgjakten här i söder om ett par veckor, så då får vi se vart vi vågar oss ut.

Leden som går mot Murstensdalen ser dessutom riktigt cykelvänlig ut. Så det kanske blir cykling i Lokadalen nästa gång vi åker dit.