Inga widgetar hittades i sidofältet!

Då var det dags att sammanfatta årets första tävling. Jag tar med mig både bra och mindre bra saker från loppet.

Vi åkte till Bengtsfors i fredags kväll. Kom fram precis innan incheckningen stängde och jag kunde hämta ut min nummerlapp. Hade parkerat husvagnen i ett hörn på idrottsplatsens parkering och satte oss i kvällssolen för att äta lite mat. Efter en stund kom ett par epatraktorer och vände runt på parkeringen. Eftersom det var lite avlägsen placering på idrottsplatsen och fredag kväll anade vi att det skulle komma fler ”raggare” under kvällen. Vi packade därför ihop och åkte till campingen i närheten för att sova. Checkade in, fick lite rabatt eftersom vi skulle stå så kort tid, och ställde upp husvagnen. Redan före åtta nästa morgon var vi tillbaka på parkeringen vid idrottsplatsen för att vänta på starten.

Startgrupperna samlades på parkeringen och rullade i samlad trupp ner till Bengtsfors centrum där starten skulle gå klockan 11. Jag ställde mig längst bak i gruppen som hade som mål att cykla i 20-25 km/h. Daniel, från Team Skoglöfs Bil som jag kör för, tipsade att jag skulle ta det lugnt och inte bränna mig i början. Det är mer backar än man tror. Det hade jag kanske kunnat räkna ut, om jag tänkt till, för loppet är 57 km och det skulle vara bortåt 900 höjdmeter.

Starten gick klockan 11 och vi rullade söderut mot Billingsfors på en gammal banvall. Det gick riktigt snabbt i början. Höll ett tempo på över 30 km/h. Försökte hålla ryggen framför mig för att få lite draghjälp och det fixade jag tills vi vek av banvallen och cyklade in på en grusväg. Där började första uppförsbacken. Det var en relativt lång uppförsbacke och relativt brant. Resten av loppet varvades sedan uppförsbackar med nedförsbackar. Så snart man kört ner, startade en backe upp. Det var väldigt få ställen med mer eller mindre plan mark.

Jag tänkte att jag skulle försöka få i mig tillräckligt med energi för att orka hela distansen. Var 40:de minut tig jag en gel och sen varvade jag vatten med sportdryck. Det funkade hyfsat. Ryggen kände jag av efter runt 30 minuter, men sen slog jag av lite på farten, för jag orkade inte hålla en jämn och hög fart. Det funkade bara inte. I alla fall inte om jag skulle orka hela distansen.

Grusvägar varvades med stig och körvägar. Det var ett par riktigt roliga utförsbackar. Där plockade jag tid på framförvarande. Däremot tappade jag uppför. Jag har inte konditionen än för att trycka hårt och länge uppför. Däremot blev jag aldrig trött i benen. Styrketräningen har därmed gjort nytta. Jag lade ganska snabbt om fokus från att cykla snabbt, till att på ett njutningsfullt sätt ta mig i mål. Det viktiga var ju att ha en bra känsla hela vägen in mot mål.

På ett stigparti, där jag fått kliva av och gå uppför stannade min klocka. eller den slog av sig på något märkligt sätt. Förstod inte först vad som hänt, men sen fattade jag att jag var tvungen att sätta igång passet igen. Tänkte att jag kanske kommit åt start och stoppknappen när jag knuffade cykeln framför mig. Nu hade jag inte längre koll på hur långt jag cyklat och därmed inte hur långt jag hade kvar. Jag visste bara att jag varit ute i två timmar. Hade räknat med att cykla i lite mer än tre timmar, men annars hade jag relativt dålig koll. Var inte helt säker på vad det stått för sträcka senast jag kollade på klockan.

När jag närmade mig campingen visste jag att det var runt 7 kilometer kvar och en rejäl uppförsbacke. Började klättringen vid campingen och fick en kort återhämtning innan den sista långa stigningen. Vid Folkets park stod Micke och hejade. Cyklade om ett par killar i uppförsbacken och frågade hur det gick. De hade det tungt, men kämpade på. Utförsbacken som följde var riktigt rolig. Stenig och rotig och snabb. Jag njöt. Tänkte att nu var jag snart nere vid banvallen för att cykla norrut mot målet. Riktigt så var det inte. Det väntade en del backar till, backar jag inte riktigt räknat med.

Väl på banvallen var det bara att njuta av att det snart skulle vara slut. Hade ändå en relativt bra känsla i kroppen. Jag hade krafter kvar och hade orkat cykla längre, men var ändå glad att det var över. Ryggen hade gjort ont några gånger, men det funkade faktiskt rätt bra. Det är jag nöjd med.

Rullade i mål som 6:e dam av 9, som 118 av totalt 136 startande, på tiden 3:10:46. Jag var 1:16:20 efter vinnaren och ca 39 minuter efter bästa dam. Hade endast 18 minuter upp till tredjeplats, så jag är nöjd.

Tankarna efter vägen var att långlopp är lite för långa. Jag gillar Satmaran som är runt 40-45 km. Det är lite lagom för mig. Det ska vara mycket inslag av stig och kanske inte så mycket backar. Stigarna ska inte vara alltför svåra, men med inslag där det ger lite utmaning.

Nu ska jag vila ett par dagar och njuta av stigcykling, sen får vi se vad jag ska ta mig an för utmaningar. Det lutar åt en Vasaloppsstart i augusti. Mest för att se om jag kan komma under 4 timmar. Sen har jag fått ett erbjudande med 20 % rabatt på startavgiften. Utöver det så har jag nog aldrig varit i så bra form i maj någon gång som jag är just nu.